Klik op de eerste foto voor een slideshow.
Op donderdag ‎17 ‎december ‎2015 heb ik een hernieuwd bezoek gebracht aan de Badhuisspreng. De oorsprong van de spreng ligt op de hoek van de Jachtlaan en de John F. Kennedylaan maar in de 30-er jaren werd park Berg en Bos aangelegd en kwam hier ook een nieuwe bron.

Hier is de bosvijver waar ook het licht en klankspel Lumido plaatsvond. In het midden het eiland.

Bij het oude terras het oude theehuis. Hier ben ik in mijn studententijd nog eens ober geweest. Momenteel is er een discussie of het pand nog wel behouden kan worden. De houtworm heeft zijn werk gedaan maar er kan nog wel wat aan gedaan worden. Ook is dit terras een mooie plaats om weer te zitten. Net als "vrugger". Het oude restaurant is wel verdwenen.

Aan de overkant van de vijver een waterval.

We slaan linksaf en gaan door de oude in 1938 gebouwde tunnel waar de spreng doorheen leidt.

Zowel aan de linker als aan de rechterkant van de spreng kunnen we stroomafwaarts langs de vallei. We nemen de rechterkant want de linkerkant is niet goed vrijgemaakt. De reden is dat de spreng in 2016 opgeknapt gaat worden en alleen de rechterkant zal dan worden ingericht. Dat heeft te maken met wensen van de buurtbewoners die blijkbaar geen wandelaars en fietsers, die er ook zullen komen, langs hun huizen wensen.

Het water stroomt hier toch nog redelijk snel. Als de spreng wordt opgeknapt zal hier wel een vistrap komen.

De sprengvallei is hier diep. De wandeling is ook niet erg eenvoudig want het pad is af en toe erg steil.

We zijn nu aangekomen bij de oude ingang van het park met de oude brug. Deze brug is vanaf de J.C. Wilslaan ook goed te zien zoals straks zal blijken.

Onder de brug.

Aan de andere kant van de brug gaan we weer verder langs het wat moeilijk begaanbare en glibberige asfaltpad.

Hier is goed te zien hoe hoog het pad is.

We komen nu bij het einde van dit gedeelte van de spreng in het park.

Uitzicht op de rotonde bij de kruising J.C. Wilslaan, Jachtlaan, John F. Kennedylaan. Hier gaat de spreng overkluisd naar de oude koppen even verderop. Het is waarschijnlijk de bedoeling dat er een fietspad komt vanaf park Berg en Bos langs deze spreng en dat hier een uitgang komt om de tocht te kunnen vervolgen in plaats van gedwongen wordt om terug te gaan.

Nog even een terugblik op de spreng. Dit gebied zal binnenkort behoorlijk veranderen. Er is al heel wat gekapt. We gaan weer terug naar de grote vijver.

Hier zijn een aantal watervallen zichtbaar.

Een oud bord waar de geschiedenis van de hoge bult mret de watervallen uit 1932 wordt verklaard.

Mooi plaatje toch van die watervallen?

Hier komt het water uit de bron. Het wordt met een pomp opgepompt. Eigenlijk is dat niet zo'n goed idee. Het zou beter zijn als het water uit een natuurlijke sprengkop zonder pomp zou komen. Wel jammer natuurlijk van de watervallen maar de provincie heeft de gemeente Apeldoorn al eens verboden om water bij de Badhuisspreng op te pompen maar hier is het blijkbaar nog steeds aan de orde.

Vanuit een hoog punt op de bult wordt met een pomp schoon grondwater uit de ondergrong gepompt. Dat maakt het mogelijk om de watervallen te laten stromen en de vijver bij te vullen.

De vijver zit vol met blauwalgen. In de winter zouden die normaal gesproken verdwijnen maar in 2015 is de winter extreem zacht en de vijver zit barstensvol met blauwalg. De vele karpers in de vijver maken het er ook niet beter op. De gasten van het park vinden de karpers leuk maar ze woelen de bodem om en zo blijft de blauwalg aanwezig. Beter zou het zijn om alle karpers te verwijderen en te vervangen door forellen en andere vissen die van zuiver water houden.  Uiteraard kan dit water niet gebruikt worden voor de Badhuisbeek vanwege het risico voor de gezondheid.

karpers
Begin maart 2016 heeft de gemeente Apeldoorn opdracht gegeven om de karpers uit de vijver te vissen. Er zijn er 160 gevangen. Ook werden er waterplanten uitgezet om zuurstof in het water te krijgen. Om het aantal karpers te verminderen is geadviseerd om snoeken uit te zetten. Zelfs zoetwatermosselen zijn als optie genoemd. Hopelijk heeft dit het tij gekeerd.

Een overzichtskaart van het park

En een detailkaart van de spreng.

p01

We vervolgen de tocht langs de Badhuisspreng richting de Parken bij de oude poort van park Berg en Bos aan de J.C. Wilslaan tegenover de Grindberglaan. Hier kijken we richting de huidige hoofdingang van het park een honderd meter verderop.

p02

En hier kijken we richting de Jachtlaan en naar een oude brug over de Spreng die via een oud pad in het park dat naar de uitkijktoren gaat. De spreng heeft zijn oorsprong in de bosvijvers van park Berg en Bos.
We gaan nu naar de rotonde op het kruispunt van de J.C. Wilslaan, de Jachtlaan en de Laan van Spitsbergen en slaan links af richting het Sprengenpark.

p03

We zien nu de plek waar de spreng vanuit het park onder de rotonde uitkomt. De spreng voert al lang geen water meer dus we zien alleen een droge bedding. In 2015 zag ik echter wel dat er water aangevoerd werd via de overkluizing uit de vijver in park Berg en Bos.

p04

En hier is de overkluizing te zien.

p05

We wandelen langs het hek op en zien rechts de bedding een aantal meters lager.

p06

Er zijn nog een aantal droge sprengkoppen te zien die hun beste tijd inmiddels wel hebben gehad.

p07

Het park is mooi in engelse stijl aangelegd en de hellingen langs de beek zien er met de beplanting erg mooi uit. Zeker een plek om eens lekker in het gras te genieten. Misschien is het een goed idee om een picknickmand op deze wandeling mee te nemen.
De flats langs de Sprengenparklaan zijn de eerste flats in Apeldoorn en echte monumenten. De balkons etc. zijn de moeite van het bekijken waard.

p08

We steken een bruggetje over en daarna de Sprengenparklaan. Dan gaan we het Sprengenpark in dat ingesloten wordt door de Sprengenparklaan, de Asselsestraat en de Henri Dunantlaan. De vijver in het park zit vol vis en er wordt dan ook regelmatig gevist. Aan de rechterkant van het park is het Rooie Dorp te zien. Dit is een oude volksbuurt in Apeldoorn en leuk om eens doorheen te wandelen.

p09

We gaan weer naar de ingang van het park. We steken de Henri Dunantlaan over en via de Sprengenweg komen we bij de Moeflonstraat uit. Hier staat sinds 2009 een nieuw beeld nl. de "trittai" van Hieke Luik waar vroeger het beroemde beeld van Zadkine, de drie Gratieen heeft gestaan. Dit is door onverlaten omgeduwd en daarom is er besloten om het in het stadskantoor te plaatsen. Daarna is het in CODA geplaatst naast een ander beeld van Zadkine dat vroeger bij Orpheus stond.

p10

De vijver aan de Moeflonstraat is een overstortvijver en bij hoosbuien kan het water tot aan de straat komen te staan. De flats aan de Moeflonstraat zijn ook de moeite waard. Vroeger zei men dat wie er woonde, voor een dubbeltje op de eerste rang zat. De vloeren van de trapportalen bevatten vele fossielen en zijn de moeite van het bewonderen waard. Tegenwoordig zou men dit niet meer kunnen betalen.

p33
We maken nog een kort uitje terug via de Frisolaan linsaf de Generaal van Heutzlaan in tot we bij de Laan van Kerschoten gekomen zijn. Hier ligt ook nog een verdroogde oude bedding die overwoekerd en verwaarloosd is. Daarna gaan we vlakbij de Vlijtseweg rechtsaf een fietspad in tot we weer bij het Verzetsstrijderspark zijn aangekomen.
Hier eindigt deze route. Veel plezier en neem een lunchpakket mee om onderweg eens te pauzeren en te genieten.

driegratienzadkine 1
Hier is dan het beeld toen het nog in het stadskantoor stond. Tegenwoordig staat het beeld in CODA op de binnenplaats.

p11

We vervolgen onze weg langs de Sprengenweg en steken de Schuttersweg over. Rechts ligt een nieuw aangelegde bedding langs de school Sprengeloo. In vroeger tijden werd hier het water over een groter gebied verspreid om het te laten opwarmen. De reden was dat het water voor het vroegere badhuis (later meer) gebruikt werd. In de 50-er jaren heb ik er zelf les gehad en dat opwarmen heeft volgens mij niet veel zin gehad want ik heb er een longontsteking opgelopen ;-)

p12

We vervolgen ons pad richting de plek waar onlangs nog het Julianaziekenhuis was.

p13

Ter hoogte van de Koning Lodewijklaan steken we de Sprengenweg over en zien de plek waar de spreng onder de weg uitkomt.

p14

Ter hoogte van de Bartelsweg splits de Sprengenweg zich in twee banen waartussen de spreng in een parkje met bruggetjes etc. verder loopt.

p15

Op de hoek van de Badhuisweg en de Sprengenweg gaat de spreng overkluisd verder. Rechts is de plek waar het oude badhuis heeft gestaan. Hiervoor werd het water gebruikt en al was het water heel erg zuiver, het was ook erg koud. Veel oud Apeldoorners zullen zich dit bad nog goed kunnen herinneren.

p16

Hier hebben we zicht op het oude beekpark waar vroeger de vrachtauto's van Streng stonden en er kermis gevierd werd. Er was hier vroeger ook wel een parkachtig vijvertje maar dat heeft niet lang geduurt.

p17

Via de Paul Krugerstraat waar het tweede grote bad van Apeldoorn, het Sportfondsbad voorlopig nog aanwezig is, gaan we naar het eerste grote park op onze route, het Oranjepark.

p18

We lopen door het park en zien de opnieuw gebouwde muziektent. Als u geluk hebt kunt u er van een kapel of andere muziekbeoefenaars genieten. Ook de fontein is de moeite waard.

p19

Langs de vijver komen we bij de Regentesselaan waar we langs de oude brug gaan.

p20

Als we de Regentesselaan overgestoken zijn komen we in de Oranjelaan waar we aan de rechterkant nog een uitloper van de Oranjeparkvijver zien.

p21
We kunnen nu een klein rondje door dit mooie gebied maken via de Oranjelaan, rechtsaf in de Mollerislaan, weer rechtsaf in de Burgemeester Tutein Noltheniuslaan en weer de Regentesselaan in , zodat we weer verder kunnen via de Oranjelaan richting het Wilhelminapark.
Onderweg zien we deze mooie tuin waar de uitloper van de Oranjeparkvijver doorheen loopt.
Links naast de kerk op de Regentesselaan ligt de vijver en vanuit het kerkgebouw is er mooi zicht op.

p22
Via de Oranjelaan en langs de Theologische Universiteit Apeldoorn zijn we nu bij het Wilhelminapark aangekomen. De langgerekte smalle vijver gaat door dit mooie park. Aan weerszijden zien we hier veel villa's met grote serres, die door mensen uit Indie hier zijn gebouwd. Stuk voor stuk prachtige huizen. Kijk ook eens naar de monumenten in het park.

p23
Eendjes voeren en op een bankje genieten.